Casino i media

Med tanke på hur stort casinospelande är som fenomen betraktat, är det inte så konstigt att det ofta dyker upp i olika mediesammanhang. Det är helt enkelt något det pratas om bland folk och finns i folks medvetande. Det gör att det dyker upp i medierna, då kreatörer har något att säga om ämnet och samtidigt tar chansen att tjäna på det.

Tidningar

De flesta större tidningar har sedan länge haft sport-och spelsidor där tidningens spelexperter delar med sig av sina bästa tips till läsarna. Det handlar ofta om att de plockar fram några bra odds på den närmaste tidens matcher och lopp. Du får både spelalternativ och motiveringar till varför du ska följa deras råd. Detta fenomen har nu börjat tas vidare och breddats även till casinovärlden. Till exempel är poker ofta efterfrågat bland läsare. Därför har många tidningar experter även på detta område, som kommer med situationer de har varit med om vid pokerborden. De förklarar då hur du bör agera i den situationen. Pokerexperterna har ibland även bloggar på tidningens plattformar där de får lite mer utrymme och kan uppdatera oftare. Det är också vanligt att tidningarna har samarbeten med de stora nätcasinona. Där kan casinona erbjuda förmåner till läsarna, i utbyte mot att de får marknadsföra sig själv i tidningen.

Film

Casino är ett vanligt inslag i filmer och där skildras ofta den rafflande dramatiken som utspelar sig i ett casino. Exempelvis finns Oceans-filmerna där Hollywood-eliten spelar ett gäng tjuvar som skapar avancerade planer för att råna casinon. I filmen 21 ska en Harvardaspirande student försöka skrapa ihop till pengar till utbildningen genom att spela Black Jack. En av världshistoriens största filmföljetongers senare filmer utspelar sig till stor del ett casino. James Bond lirar nämligen hasardspel i Casino Royale från 2006. En av tidernas bästa filmer, nämligen Gudfadern 2, har också viktiga element i casinovärlden. En film som nästan helt och hållet bygger på casinospel är Hard Eight. Där tar en rutinerad casinospelare en ung protegé under sina vingar. Målet är att den yngre mannen ska få råd att bekosta sin mammas begravning, något som ska uppnås genom att spela craps.

Reklam

Det märks att det är goda tider för nätcasinona. Vi överöses nämligen med påkostade och kreativa TV-reklamer med kända namn som marknadsför casinona. Det kan inte vara lätt att nå ut i bruset bland alla konkurrerande casinon. Casinoreklam ser vi mest i TV, men även i radio och tidningar.

Sociala medier

Sociala medier och onlinecasinon är ju två väldigt moderna företeelser så det är självklart att de hänger ihop. Det drivs populära spel- och casinobloggar och det finns diskussionsgrupper för likasinnade på Facebook och andra kanaler. Nätcasinona själva kommer dessutom ut med information i sina egna mediekanaler. Det är dessutom ytterligare ett forum där sajterna väljer att marknadsföra sig själva.